Nuorena vaihdetut nudet

    • Nudet

      Onko mun laitonta säilyttää mun puhelimessa nudeja alaikäsistä jos oon saanu ne sillon ku oon ite ollu saman ikänen mutta siitä on aikaa?

    • Ohjaaja Tuula

      Hei nimimerkki Nudet!

      Alastonkuvien säilyttäminen alle 18-vuotiaasta on laitonta. Sillä, milloin ja miten olet kuvat saanut haltuusi ei ole tässä tilanteessa enää merkitystä. Poista siis kuvat puhelimestasi ja mahdollisista muista paikoista, johon ne ovat tallentuneet.

      Sua varten somessa -sivustolla kerrotaan, että nudejen lähettäminen voi olla kiva tapa toteuttaa seksuaalisuutta luottamuksellisessa suhteessa, jossa osapuolet ovat iältään lähellä toisiaan tai suojaikärajan (16 vuotta) ylittäneitä, suostumus on varmistettu ja yhteisesti on selvää, että suhteeseen kuuluu seksuaaliset jutut. Kuvia ei saa kuitenkaan säilyttää, vaan ne pitää poistaa. Voit lukea lisää nudeista, niiden lähettämisestä ja säilyttämisestä Sua varten somessa -sivulta.

      Kannattaa pohtia myös, miksi olet säilyttänyt kuvat  ja mitä kuvissa esiintyvät henkilöt mahtavat asiasta ajatella nyt. Jos oma seksuaalisuus mietityttää, kannattaa varata aika seksuaalineuvontaan. Oululaiset nuoret voivat käydä maksuttomassa seksuaalineuvonnassa Byströmin Ohjaamossa, Poikien Talolla tai Tyttöjen talolla. Seksuaalineuvonnassa voi asioida nimettömänä.

Osallistu keskusteluun

Muita kysymyksiä