Oma sosiaalisuus ja muiden suhtautuminen

    • Aina vääränlainen

      Hei.
      Mulla on monesti selllanen kokemus, että ihmisillä on vaikea olla mun seurassa. Oon aika hiljainen ja sosiaaliset tilanteet on mulle kuormittavia, mutta koitan aina tsempata ja mennä niihin. Oon kuitenkin huomannu että esimerkiksi työpaikoissa ja kouluissa ihmisillä on jotenki vaikea olla mun seurassa. Se, että kuuntelen ja otan katsekontaktia, mutta olen hiljainen tuntuu olevan heille vähän vaikeaa. En tiedä kuinka saisin noista tilanteista helpompia itselleni mutta myös muille. Koitan aina vilpittömästi tutustua ihmisiin ja päästä mukaan työyhteisöihin yms. mutta aina tuntuu, että jään jotenkin ulkopuoliseksi kuitenkin.

    • Ohjaaja Tuula

      ”Hei!

      Hienoa, että hakeudut oman jaksamisesi mukaan sosiaalisiin tilanteisiin, vaikka ne tuntuvatkin kuormittavilta. Jokainen toimii ja jaksaa sosiaalisissa tilanteissa eri tavoin. Joku on kova puhumaan, kun taas toinen tykkää enemmän kuunnella muiden juttuja ja osallistua vähemmän, eikä siinä ole mitään väärää. Kuunteleminenkin on todella tärkeä taito vuorovaikutuksessa, eikä sekään luonnistu jokaiselta harjoittelematta! Muista, ettet ole yksin vastuussa sosiaalisten tilanteiden sujuvuudesta, vaan tilanteet syntyvät vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

      Kaipaat neuvoja siihen, miten saisit sosiaalisista tilanteista helpompia itsellesi ja muille. Jotkut ovat persoonaltaan rauhallisempia ja varautuneempia, eikä sitä tarvitse pyrkiä muuttamaan. Omia vuorovaikutustaitoja voi kuitenkin harjoitella ja vahvistaa, jos kaipaat sosiaalisissa tilanteissa esimerkiksi enemmän vuorovaikutusta. Small talk- juttelu tuntuu joillekin luontevammalta, kun taas osalle se aiheuttaa lähinnä päänvaivaa.

      Halutessasi voit esimerkiksi miettiä valmiita, helppoja keskustelunaiheita, joista haluaisit muiden kanssa puhua. Voit myös miettiä asioita, joita haluat kertoa ja tuoda itsestäsi keskusteluissa ilmi. Vastavuoroiseen keskusteluun liittyy usein kysymysten kysyminen. Voit miettiä kysymyksiä, joita erilaisissa keskusteluissa voisit kysyä, kuten: “Kertoisitko lisää?”. Voit myös pohtia, millaiset asiat sinulla kiinnostaa muissa ihmisissä ja esittää kysymyksiä näistä aiheista. Myös muiden ihmisten käytöstä sosiaalisissa tilanteissa voi tarkkailla ja ottaa siitä ikään kuin inspiraatiota vuorovaikutustilanteisiin.

      Kerroit, että koet muilla ihmisillä olevan vaikea olo seurassasi. Tähän tunteeseen voi vaikuttaa myös omat tulkintasi tilanteista. Jos sinulla on itselläsi vaikea olo, voit helposti tulkita, että myös muut suhtautuvat sinuun negatiivisesti. Toisaalta oma vaikea olo voi näkyä tahtomattasi ulospäin ja muut voivat ajatella, että haluat olla rauhassa etkä ole sillä hetkellä juttutuulella. Esimerkiksi Nyyti ry:n Vuorovaikutustaidot-artikkelissa on vinkkejä siihen, miten omaa toimintaa vuorovaikutustilanteissa voi arvioida. Itseään ei kuitenkaan pidä yrittää lähteä liiaksi muuttamaan, sillä sekin voi kuormittaa entisestään.

      Voit tutustua erilaisiin matalan kynnyksen toimintoihin, joissa voit osallistua sosiaalisiin tilanteisiin ja vuorovaikutukseen vertaistesi kanssa. Esimerkiksi Byströmin Ohjaamolla järjestettävään Byströmin Olkkariin tai Mielipaletin Kaveriolkkariin voi mennä hengailemaan ja tutustumaan muihin nuoriin aikuisiin. Oulun keskustaan avataan myös pian nuorille aikuisille suunnattu ONMKY:n Kohtaamispaikka LOKO. Kesän ajan toiminnot ovat monessa paikassa hieman rajallisempia, mutta syksyn tullen edellä mainittujen toimijoiden toimintaan kannattaa tutustua, sillä ne järjestävät esimerkiksi erilaisia vertaisryhmiä ja muita tapahtumia.

      Mukavaa kesän jatkoa sinulle!

      Vastaus on laadittu yhdessä kesätyöharjoittelija Suvin ja toimintaterapeutti Outin kanssa.

    • Aina vääränlainen

      Kiitos, ihana vastaus josta oli ainakin tukea tilanteeseen

Osallistu keskusteluun

Muita kysymyksiä