Muuttoilmoitus
-
-
Tyttö 12.8.2024 at 16:10
DVVn mukaan saan tehdä muuttoilmoituksen kun olen 15 v. Haluan asua iskän luona, mutta äiti ei anna. En oo ollut äidin luona moneen kuukauteen enää. Oon tavannu sitä joo ja silleen, on juteltu, mut haluan asua iskän luona. Voinko vaan tehä sen muuttoilmoituksen ja muuttoeston, niin saan mun postit iskän luo?
Iskä on viemässä tätä oikeuteen, mut sanoi että siinä voi kestää. Äiti saa nyt lapsilisän, mut käyttää sen vain itseensä ja pikkusiskoon. Hän ei maksa mitään, ei anna rahaa ei mitään. Iskä maksaa kaikki mun vaatteet jne yksin. -
Ohjaaja Reetta 14.8.2024 at 11:50
Moi Tyttö!
Sinä voit tosiaan itse tehdä muuttoilmoituksen, kun olet 15 vuotta täyttänyt. Ikävä kuulla, että tilanne äitisi ja isäsi kanssa on hankala, etkä voi toimia haluamallasi tavalla. Suomen lain ja YK:n lasten oikeuksien mukaan, sinulla on oikeus valita, kumman vanhemman luona haluat asua. Asiasta voit lukea esimerkiksi Nuortennetti.fi -sivustolta.
En kuitenkaan suosittele toimimaan äitisi selän takana asian suhteen, vaan kannustaisin keskustelemaan asiasta avoimesti. Oletko pystynyt kertomaan äidillesi, miksi haluat mieluummin asua isäsi luona? Apua keskusteluihin ja riita tilanteisiin, löydätte esimerkiksi Nuortenoulu.fi-sivustolta. Voitte tutustua sivuun yhdessä tai voit lähettää linkin äidillesi tutustuttavaksi. Voit kertoa äidillesi, että et ole kokenut tulleesi kuulluksi muuttoon liittyvissä keskusteluissa ja toivoisit hänen tutustuvan sivustoon ennen seuraava keskustelua.
Jos koet, että keskustelut eivät ole sujuneet hyvin, voisit jutella vielä isäsi kanssa ja pyytää häntä olemaan yhteydessä asuinkuntasi Perheasioiden sovittelijaan. Sovittelijan tehtävänä on saada aikaan avoin ja luottamuksellinen keskustelu, jossa kaikki osapuolet voivat tuoda oman mielipiteensä ilmi. Usein perheen ulkopuolinen henkilö voi auttaa keskustelun etenemisessä, eikä tilanne kärjisty riitaisaksi. Perheasioiden sovittelijan avun tilanteeseen voisi saada nopeammin kuin oikeuden. Perheasioiden sovittelusta voit lukea lisää Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen sivuilta. Perheasioiden sovittelija on hyvinvointialueilla osa sosiaalipalveluita. Jos olet oululainen, löydät Oulun perheasioiden sovittelun yhteystiedot Pohteen sivuilta.
Toivottavasti tilanne ratkeaa ilman suurempia riitoja! Mukavaa syksyä sinulle!
-
Osallistu keskusteluun
Muita kysymyksiä
- Nuorena vaihdetut nudet 1.7.2024
- Ovatko kommentit häirintää? 18.5.2023
- Oma ulkonäkö 4.3.2021
- Hakkeroiminen 4.3.2021