oon syrjiny HOUMAAMATTANI kaveriani mitä teen

    • mä vaan

      Suoraan asiaan siis oon siis syrjinyt tätä kyseistä kaveriani ja en tiedä mitä teen en uskalla sanoa sille että en ole tarkoittanut enkä tiennyt mitä sanoa olen liian ujo puhumaan hänelle ja jos sanon niin se sanoo taas että taasko sä valehtelet vaikka en valehtele kävin eilen kysymässä sitä istumaan meidän kanssa kun houmasis sen yksin ja se sano et ei haluu aiheutaa meille pahaaa mieltä ku eilenki ja oltiin siis sitä edellisenä päivänä pyydetty se ja sillo siis houmatii kans et se on yksin ja se sit sano vihasesti että söin jo. se sit kuitenkin tuli ja sano että nytkö te vihdoin viikon tai kahen päästä huomasitte et oon yksin ja jotain et olaan syrjitty sitä sit mun kaveri alko itkee ja nii mäki. Ollaan riidelty tosi paljon tän kyseisen tyypin kaa ja se on kiusannua mua tai niin kai entiiä onko se kiusaamita jos se on haukkunu huudellu perään et vihaa mua ja näytelly keskaa lähettäny perättömii viestejä ja että miks viha muaa haaukkunu kaikee sellasta en jaksa sit mut haluun olla sen kaveri se sano mulle tänään että se on yksinäinen ja et sillä ei oo kavereita. en tiiä mitä teen sori ku on huonoo tekstii

    • Mä vaan

      Rarviin nopee vastauksen pliis vastatkaa nii nopee ku voitte

    • mä vaan

      voiko joku vastata jos vaan kerkee

    • Ohjaaja Tuula

      Hei Mä vaan!

      Vastaamme viesteihin viiden arkipäivän aikana.

      Sinä ja ystäväsi olette toimineet todella hienosti ja rohkeasti, kun olette pyytäneet yksin jäänyttä kaveria seuraanne. Kaverin reaktio ei tosin ollut sellainen, mitä olisitte toivoneet. Hänen reaktionsa oli vihainen ja loukkaantunut, josta seurasi teille paha mieli.

      Hänen reaktiotaan voi yrittää ymmärtää. Ehkä hän on kokenut jäävänsä porukan ulkopuolelle ja yksin jo pidemmän aikaa. Nyt kaikki paha olo purkautui syyttelynä ja vihamielisyytenä sinua ja ystävääsi kohtaan. Jos on pitkään kokenut jäävänsä yksin, voi olla vaikea ottaa vastaan ystävällisyyttä ihmisiltä, joita syyttää huonoista kokemuksistaan.

      Jos ette ystäväsi kanssa tahallaan jättäneet kaveria yksin, ei kyse ole syrjinnästä. Olette ehkä olleet ajattelemattomia, mutta se on eri asia. Tärkeintä on, että huomattuanne tilanteen, olette yrittäneet korjata asian.

      Kerrot, että sinulla ja tällä kaverillasi on ollut paljon riitoja. Kerrot myös, että hän on kiusannut sinua haukkumalla, huutelemalla ja lähettelemällä perättömiä viestejä. Epäilet, että hän ei usko sinua, jos kerrot, että et ole tarkoituksella jättänyt häntä yksin. Kaikesta tästä huolimatta haluat olla hänen kaverinsa.

      Kerrot, että olet liian ujo juttelemaan hänen kanssaan asiasta. Mieleen tulee muutamia vaihtoehtoja, miten voisit toimia. Yksi vaihtoehto on, että keräät rohkeutta ja menet ujostelusta huolimatta juttelemaan hänen kanssaan. Ehkä hänen on helpompi ottaa sanomasi vastaan ja uskoa sinua, jos menet juttelemaan hänen kanssaan kahden kesken. Voit kertoa hänelle, että olet pahoillasi ja olet ollut ajattelematon, mutta tarkoituksesi ei ole ollut tahallaan jättää häntä yksin. Vaikka kokisitkin, että hän on toisinaan aiheuttanut tilanteet vihaisilla vastauksillaan tai kertomasi kaltaisella kiusaamisella, se kannattaa jättää nyt sanomatta. On toki olemassa riski, että hän ei kaikesta huolimatta usko sinua tai alkaa syytellä sinua. Hänen reaktiolleen et oikeastaan voi mitään, mutta sitten ainakin tiedät yrittäneesi parhaasi.

      Toinen vaihtoehto on kirjoittaa asiasi vaikkapa kirjeeseen. Tällöin sinun ei tarvitse ottaa vastaan hänen reaktiotaan, mutta toisaalta kirjeeseen ei voi sisällyttää äänensävyjä, eikä ilmeitä, jotka ovat todella tärkeitä meidän ihmisten välisessä viestinnässä.

      Yksi vaihtoehto voisi olla se, että pyydät häntä tekemään jotakin kanssasi. Jos tiedät, että hän tykkää tehdä jotakin tai teillä on jokin yhteinen mielenkiinnonkohde, yhteinen tekeminen voisi löytyä näistä. Tekemisen lomassa voi olla helpompi jutella.

      Vielä viimeisenä vinkkinä, voisit halutessasi pyytää jotakin tuttua, luotettavaa ja puolueetonta aikuista avuksi. Voit esimerkiksi näyttää nämä viestit aikuiselle ja pyytää häntä auttamaan tilanteessa. Aikuinen voi olla vaikkapa opettaja, koulunkäynninohjaaja tai nuoriso-ohjaaja.

      On upeaa, että haluat korjata välisi kaverisi kanssa.  Muista, että kaikkien kanssa ei voi olla kaveri, eikä se välttämättä johdu sinusta itsestäsi. Tärkeää on, että itse tunnistaa käytöksensä ja pyrkii olemaan ystävällinen ja huomaavainen. Kävipä siinä miten hyvänsä, toivon sinulle aurinkoista syksyn jatkoa!

Osallistu keskusteluun