Töissä ahdistava tyyppi

    • Auttakaa

      Saisko täältä apua, ku en tiiä oikeen keltä tästä kysyä. Oon kesätöissä ja siellä yks vanhempi mies työntekijä käyttäytyy mun mielestä asiattomasti ja tökerösti. Heittää jotain ihan outoa läppää mun vartalosta ja mulla on tosi epämukava olla siellä kesätöissä sen takia. Sanoin esimiehelle jo siitä mut hän ei oikeen sanonu mitään muuta kun että se on vitsiä. Mitäs mun kuuluis tehdä ku en halua kuitenkaan tästä mitään showta aiheuttaa? Ja työtki onneksi loppuu tän viikon jälkeen

    • Ohjaaja Reetta

      Hei Auttakaa!

      Kysyt asiaa aivan oikeasta paikasta, Pulmakulmasta saa apua, neuvoja ja ohjausta erilaissa kysymyksissä ja mieltä askarruttavissa asioissa! Ikävä kuulla, että olet kohdannut asiatonta ja tökeröä kommentointia kesätyöpaikassasi ja että tämän takia olosi on epämukava töissä. Olet toiminut aivan oikein ja rohkeasti, kun olet kertonut asiasta esimiehellesi! Harmi, että hän on suhtautunut kokemukseesi vähättelevästi ja kuitannut tapahtuman vitsinä.

      Oletko puhunut asiasta kotona vanhemmillesi tai muulle tutulle aikuiselle? Voisitko saada tukea ja neuvoa heiltä? Asiasta puhuminen, voisi helpottaa myös omaa oloasi.

      Voit ottaa asian uudestaan esille esimiehesi kanssa ja kertoa hänelle miltä tapahtuma on sinusta tuntunut ja että se on tehnyt olosi epämukavaksi töissä. Voit ottaa mukaasi keskusteluun työpaikkasi työsuojeluvaltuutetun tai jonkun toisen vanhemman työntekijän, esimerkiksi henkilön joka on ollut perehdyttämässä sinua tai toiminut ohjaajanasi.

      Voisit ottaa tapahtuneen puheeksi myös tökerösti ja asiattomasti käyttäytyneen työntekijän kanssa. Kerro hänelle, millaisen olon kommentit ovat sinulle aiheuttaneet ja että haluat hänen lopettavan. Tähänkin voit pyytää esimerkiksi toista työntekijää tueksi. Kenenkään ei tarvitse kokea oloaan epämukavaksi töissä. Työelämän pelisäännöt -sivulta voit lukea lisää kiusaamisesta ja häirinnästä työpaikalla ja siitä, miten siihen voi vaikuttaa.

      Jos tapahtuma jää painamaan mieltäsi ja haluat käydä juttelemassa, voit työsuhteesi aikana ottaa yhteyttä työterveyteen. Työsuhteen päätyttyä, voit hakeutua omalle terveysasemallesi. Oulussa on tarjolla nuorille ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa esimerkiksi seurakunnalla. Kirkon walk in terapiasta löydät lisätietoa täältä.

      Kenenkään ei tarvitse kuulla kommentteja omasta vartalosta, jos niitä ei ole pyytänyt. Älä kuitenkaan anna tapahtuneen pilata arvokasta työkokemustasi ja muistoja kesätöistä.

      Mukavaa kesän jatkoa ja tsemppiä, miten päätätkään tapahtuman kanssa toimia!

Osallistu keskusteluun