vastatkaa pls

• tarviin tietoo

mulla alko kuukautiset varmaan viime yönä ja oon 11-vuotias niin onko normaalia että alkaa näin aikaisin kuukautiset kun äidillä alkoi 14-vuotiaana? ja kun meillä on ensi vuonna koulussa uintia niin mitä jos minulla on just silloin kuukautiset niin mitä sitten teen? vastatkaa pliis

• Ohjaaja Hanna

Moikka tarviin tietoo. On aivan normaalia, että kuukautiset alkavat 11-vuotiaana. Murrosiän kehitys etenee yksilöllisesti, joten todennäköisesti olet huomannut kehossasi jo muitakin murrosiän tuomia muutoksia. Juttele äitisi kanssa asiasta. Voisitte käydä vaikka yhdessä ostamassa erilaisia kuukautissuojia kokeiltavaksi. Kokeilemalla löydät itsellesi parhaiten sopivat.

Alkuun kuukautiset voivat tulla epäsäännöllisesti, jopa ensimmäisten parin vuoden ajan. Sinun ei kannata vielä alkaa jännittää uintireissuja. Totut kyllä pikkuhiljaa kuukautisiin ja opit toimimaan niiden kanssa. Uiminen voi onnistua myös kuukautisten aikana, mutta sen hetkinen kuukaustisvuodon määrä vaikuttaa siihen aika paljon. On olemassa eri kokoisia tamponeja ja kuukautiskuppeja, joiden kanssa voi myös uida. Jos kuukautiset sattuvat uintiviikolle, on myös ihan ok sanoa opettajalle, että et voi uida kuukautisten vuoksi. Voit pyytää myös huoltajaasi laittamaan vaikka wilmaviestin asiasta.

Voit lukea lisätietoa kuukautisista Hyvä kysymys -sivustolta.

Kuukautissuojia on monenlaisia.

Vastaamme mielellämme myös lisäkysymyksiin. Kivaa talven jatkoa sinulle.

Osallistu keskusteluun

Muita kysymyksiä