Osta ja myy netissä
Kuluttajansuoja ei päde, jos netissä ostaa tuotteita yksityishenkilöltä.
Kuluttajaneuvojat eivät siis voi auttaa, jos yksityishenkilöiden välisissä kaupoissa on epäselvyyksiä.
Sinun kannattaa selvittää ostamasi tuotteen kunto ennen ostopäätöstä. Myyjällä on vastuu siitä, että tuote on hänen lupaamansa mukainen. Ostajan täytyy kuitenkin pystyä osoittamaan, että virhe oli tuotteessa jo ennen kuin hän sai sen.
Jos tulet huijatuksi kaupoissa, tee asiasta rikosilmoitus poliisille.
Lue kuluttajansuojasta lisää täältä!
Sivusto, jonka välityksellä kauppaa tehdään, ei lain nykytulkinnan mukaan ole vastuussa tuotteista. Huijauksesta voi kuitenkin ilmoittaa ylläpidolle, jotta tilanne ei pääsisi toistumaan.
Verkossa toimii laittomasti musiikkia ja elokuvia myyviä kauppoja. Laittoman verkkokaupan tunnistaa yleensä tuotteiden alhaisesta hinnasta. Verkkokaupan tuotteiden hintoja kannattaa vertailla jonkin tunnetun verkkokaupan hintoihin. Kannattaa tutustua verkkokauppaan, sen tuotteisiin ja muiden kokemuksiin kyseisestä kaupasta ennen tilaamista.
Verkossa tapahtuvassa etämyynnissä on riskejä
Ostajan tiedot voivat etenkin luottokortilla maksettaessa joutua vääriin käsiin, jos myyjän ja ostajan välistä yhteyttä ei ole asianmukaisesti suojattu. Suojatun yhteyden tunnistaa sivun alareunassa olevasta riippulukkosymbolista ja siitä, että selaimen osoiterivillä lukee https:// eikä http://.
Ennen verkko-ostosten tekemistä kannattaa varmistaa myyjän luotettavuus
Luotettavaan myyjään saa yhteyden puhelimella tai käymällä yrityksen toimipisteessä. Verkkomyyjän tulee kertoa tuotteistaan, sopimus- ja toimitusehdoistaan, takuusta ja mahdollisten virheiden hoitamisesta selkeästi ja ymmärrettävästi.
Verkkokaupassa kuluttajalla on oikeus peruuttaa ostoksensa 14 päivän kuluessa tuotteen saapumisesta
Peruuttamiseen ja palauttamiseen liittyvät ehdot kannattaa aina lukea tarkkaan sopimusehdoista. Jos myyjä ei ole sitoutunut maksamaan palautuskuluja, voit joutua maksamaan ne itse.
Muista EU-maista tehtyjen verkko-ostosten peruuttamisoikeus on pääsääntöisesti 14 vuorokautta. Tämä oikeus ei koske esimerkiksi nopeasti pilaantuvia tai sinetöityjä tuotteita. Peruuttamisilmoitus tulee tehdä kirjallisesti. Voit tehdä peruuttamisilmoituksen verkkokaupan sivulla olevalla ilmoituslomakkeella tai vapaamuotoisesti sähköpostilla.
Ulkomailta ostettaessa kuluttajansuoja ei automaattisesti ole Suomen lain mukainen, joten ulkomaisten yritysten kanssa asioidessa tulee olla erityisen tarkkana.
päivitetty 3.6.2024