Sosiaalinen media eli some

Sosiaalinen media eli some tarkoittaa verkossa toimivia alustoja ja palveluja, jotka mahdollistavat käyttäjien välisen vuorovaikutuksen ja oman sisällöntuotannon.

Tällä sivulla kerrotaan eri tavoista käyttää somea, esitellään eri somekanavia ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia, muistutetaan somessa ilmenevistä haitallisista sisällöistä ja annetaan toimintaohjeita häirintätilanteisiin somessa.

Sosiaalisen median erilaiset käyttötavat

Somessa voit itse jakaa sisältöä, seurata toisten tuottamaa sisältöä sekä osallistua keskusteluihin ja tutustua uusiin ihmisiin. Somea käytetään myös yhteydenpitoon, viihteeksi ja ajankuluksi. ​

Some mahdollistaa erilaista sosiaalista vuorovaikutusta. Kehonkielen ja äänensävyjen sijasta vuorovaikutukseen käytetään viestejä, kommentteja, tykkäyksiä, reaktioita ja emojeja. Emojit ovat pieniä kuvakkeita (hymynaama, vilkutus, sydän jne.), joita käytetään ilmaisemaan tunteita ja ajatuksia sekä tukemaan digitaalisen viestin sisältöä.​

Somea voi käyttää aktiivisesti eli tuottaa sisältöä, kuten tekstiä, kuvia ja videoita, sekä kommentoida muiden sisältöjä. Somea voi käyttää myös passiivisemmin eli vain selata, seurata sekä katsoa videoita ja kuvia. Käyttötavasta riippumatta somessa on hyvä suhtautua kriittisesti sisältöihin ja ihmisiin, joita ei ole tavannut kasvotusten.

Sosiaalinen media on myös tiedotuskanava

Usealla yrityksellä, nuorisotilalla, kaupungilla ja poliisiasemalla on sosiaalisen median kanavia. Somessa tavoitetaan suuri määrä ihmisiä laajalta alueelta yhdellä kertaa. Hyvin usein mainostusta kohdennetaan nuorille.

Olethan ottanut seurantaan esimerkiksi Byströmin Ohjaamon Instagram-tilin ja Nuorten Oulun Instagram-tilin? Tai lähimmän nuorisotilasi somekanavat? Katso täältä lähin nuorisotilasi ja sen somekanavat. ​Somekanavissa tiedotetaan esimerkiksi nuorille ja nuorille aikuisille suunnatuista palveluista ja toiminnasta sekä mahdollisista poikkeuksista aukioloajoissa.

Tunnista luotettavat somesisällöt

Virallisten ja luotettavien tahojen lisäksi somessa on myös virallisiksi tahoiksi tekeytyviä. Tämä ilmiö on saanut uusia ulottuvuuksia tekoälyn kehittymisen myötä. Vaikka tekoäly luo paljon mahdollisuuksia, helpottaa se myös harhaanjohtavan kuva- ja videomateriaalin luomista.

Netistä on helppo napata esimerkiksi julkisuuden henkilön kuva/kuvia profiiliin ja uskotella olevansa tämä henkilö. Uskottavalta vaikuttavien feikkitilien avulla jaetaan väärää tietoa, huijataan ihmisiä ja levitetään vääristeltyjä juoruja. Kriittisyys ja faktojen tarkistus on tärkeää kaikessa somen käytössä.​

Harjoittele faktantarkistusta ja lähdekriittisyyttä

Mitä algoritmit ovat?​

Somessa algoritmit määrittelevät, mitä sisältöä käyttäjille näytetään tai suositellaan ja milloin. Näytettävään sisältöön vaikuttaa se, mistä olemme kiinnostuneita ja keiden kanssa olemme yhteydessä.

Algoritmit analysoivat käyttäjän toimintaa, kuten tykkäyksiä ja kommentteja, ja käyttävät näitä tietoja sisällön suosittelemiseen. Algoritmien tavoitteena on pitää käyttäjät mahdollisimman pitkään somepalvelussa tarjoamalla heille kiinnostavaa sisältöä.​

Jokaisella on oikeus yksityisyyteen somessa

Jokaisella on oikeus yksityisyyteen kaikkialla somessa. Ketään ei saa huijata, loukata, uhkailla tai kohdella muutenkaan epäasiallisesti. Toisesta ei saa julkaista kuvaa tai muuta materiaalia ilman tämän lupaa. Netikettiä eli hyviä käytöstapoja netissä on syytä noudattaa kaikissa somepalveluissa. Lue lisää tietoa netiketistä.

Säännöt ohjaavat somepalveluiden käyttöä

Useimmissa somepalveluissa ikäraja on 13 vuotta.​ Somepalvelut määrittelevät omissa säännöissään, millaista sisältöä niissä saa jakaa. Yleensä säännöissä kielletään kaikenlainen häiritsevä ja ahdistava sisältö. Somessa täytyy myös noudattaa Suomen lakia. Jos kohtaat sisältöä, joka mielestäsi rikkoo lakia tai somepalvelun sääntöjä, voit ilmiantaa sen. Ilmiannoista menee tieto somealustaa ylläpitävälle taholle, joka voi poistaa sisältöjä ja tarvittaessa koko käyttäjän. Lue lisää tietoa materiaalin jakamisesta netissä. ​

Tietoa eri somepalveluista ja niiden mahdollisuuksista

Alla on esitelty somepalveluiden keskeisimpiä toimintaperiaatteita ja mahdollisuuksia.
  • Snapchat

    Snapchat on sovellus, jossa voit jakaa kuvia ja lyhyitä videoita, joita kutsutaan ”snäpeiksi”. Voit lähettää snäppejä yhdelle tai useammalle kaverille. Snäpit katoavat itsestään, kun ne on katsottu. On kuitenkin hyvä muistaa, että katsoja voi ottaa screenshotteja eli näyttökuvia, joten kovin henkilökohtaista tai arkaluontoista sisältöä ei kannata jakaa.

    Voit lisätä Snapchatissa storyja eli tarinoita, jotka ovat näkyvissä kaikille seuraajille 24 h ja näin katsottavissa useampaan kertaan. Sovelluksessa on myös chat, jossa voit lähettää tekstipohjaisia kahdenkeskisiä viestejä sekä ääniviestejä, joita voi tallentaa. Lisäksi Snapchatissa on mahdollista soittaa ääni- ja videopuheluita kavereille.​

    Snap-kartalla voit nähdä missä kaverisi ovat, jos he eivät ole poistaneet tätä ominaisuutta käytöstä. Omiin yksityisyysasetuksiin kannattaa tutustua ja tarvittaessa muokata niitä. Turvallisuussyistä seuraamisia ei kannata hyväksyä keneltä tahansa. ​

    Tutustu Snapchatin sääntöihin

  • Instagram​

    Instagram on sovellus, jossa voit jakaa ottamiasi kuvia ja videoita seuraajillesi. Voit määrittää asetuksilla, kuka julkaisujasi voi katsoa ja kommentoida. Yksityisellä tilillä julkaisut ja kommentit ovat näkyvissä vain seuraajille. Julkisen tilin sisältöjä voi katsoa ja kommentoida kuka tahansa. Voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön valitsemalla seurattavat tilit.​

    Julkaisussa käytetään hashtageja, jotka helpottavat kuvien löytämistä ja kertovat lisää kuvista tai omasta tunnelmasta kuvan julkaisun hetkellä. Hashtageja voi myös ottaa seurantaan. Instagramiin voi lisätä lyhyitä tarinoita, jotka ovat näkyvissä 24 h. Voit julkaista myös Reelssejä eli keloja, jotka ovat samankaltaisia kuin TikTokin sisällöt. ​

    Instagramissa on myös Live-ominaisuus, jonka avulla käyttäjät voivat suoratoistaa videota reaaliajassa seuraajilleen. Live-lähetyksen aikana katsojat voivat kommentoida ja lähettää reaktioita. Live on suosittu esimerkiksi Q&A-tilaisuuksiin sekä toiminnan tai palveluiden esittelyyn.​

    Tutustu Instagramin yhteisönormeihin

  • Facebook

    Facebook on alusta, jossa voit jakaa sekä kuva- että tekstimuotoisia julkaisuja linkkien kera. Julkaisuja voi kommentoida omalla nimellään. Facebook-ryhmissä voi luoda nimettömiä julkaisuja, jos ryhmän ylläpitäjät ovat sen sallineet. Tällöin voit myös kommentoida ja reagoida nimettömänä, mutta ylläpitäjät ja moderaattorit näkevät nimesi. Voit liittyä erilaisiin yhteisöihin ja ryhmiin omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Facebookissa voi lähettää ja vastaanottaa kaveripyyntöjä. Hyväksymistäsi ihmisistä muodostuu Kaverit-lista. ​

    Voit rajata oman profiilin näkyvyyttä, jolloin julkaisusi näkee vain esimerkiksi kaverisi. Kannattaa tarkistaa yksityisyysasetuksista myös se, mitä tietoja profiilistasi näkyy julkisesti. Facebook-tiliin on usein liitetty sähköposti ja puhelinnumero, ja ainakin ne tiedot kannattaa piilottaa. ​

    Facebookiin on integroitu pikaviestintäsovellus Facebook Messenger, jonka avulla voit käydä yksityiskeskusteluja ja ryhmäkeskusteluja sekä soittaa ääni- ja videopuheluita. Sovellusta voi käyttää myös ilman Facebook-tiliä.​

    Tutustu Facebookin sääntöihin ja käyttöehtoihin

    Tarkista Facebook-tilin yksityisyysasetukset

  • TikTok

    TikTok on suosittu sosiaalisen median sovellus, jossa käyttäjät voivat luoda ja jakaa lyhyitä videoita. Videot voivat sisältää tanssia, huulisynkkausta kappaleisiin, hauskoja ääniä ja huudahduksia sekä paljon muuta luovaa sisältöä. Voit tuottaa itse videoita sekä tykätä ja kommentoida muiden videoita. TikTok-tilejä voi ottaa seurantaan, jolloin saa ilmoituksen uudesta sisällöstä kyseisellä tilillä. ​

    Vaikka TikTokissa on paljon hauskoja videoita, siellä julkaistaan myös pelottavia ja raakoja videoita. TikTokin algoritmi voi levittää videoita nopeasti ja laajalle yleisölle. Voit valita oman tilisi asetuksissa joko julkiseksi tai yksityiseksi. Julkisen tilin videot näkyvät kaikille käyttäjille ja niitä voi kommentoida kuka tahansa. Yksityisyysasetuksilla voit rajoittaa esimerkiksi sitä, kuka voi lähettää sinulle viestejä.​

    Tutustu TikTokin palveluehtoihin

  • WhatsApp

    WhatsApp on pikaviestisovellus, jonka avulla voit lähettää viestejä, kuvia, videoita, tiedostoja, ääniviestejä ja jakaa oman sijainnin. Yksilökeskustelujen lisäksi WhatsAppissa voi luoda ryhmäkeskusteluja. Sovelluksella voit myös soittaa video- ja äänipuheluita. ​

    WhatsAppissa voit hallita yksityisyysasetuksia, kuten sitä, ketkä voivat lisätä sinut ryhmäkeskusteluihin. Tämä auttaa välttämään mahdolliset epäasialliset ryhmäkeskustelut. Voit myös estää yhteystietoja, jolloin he eivät voi lähettää sinulle viestejä tai soittaa sinulle.​

    Tutustu WhatsAppin käyttöehtoihin

  • Discord

    Discordissa voit keskustella palvelimilla, jotka voivat sisältää useita tekstikanavia ja äänikanavia. Palvelimet ovat joko julkisia tai yksityisiä. Niitä voi mukauttaa eri aiheiden ympärille. Voit lähettää viestejä, kuvia, videoita ja muita tiedostoja tekstikanavilla. Äänikanavilla voit keskustella reaaliajassa muiden käyttäjien kanssa. Niissä on myös mahdollisuus videopuheluihin. Discordissa voit liittyä palvelimelle, jutella pienissä ryhmissä sekä lähettää yksityisviestejä muille käyttäjille. Voit näkyä muille pelkällä nimimerkillä.​

    Discordia voit käyttää puhelimella tai tietokoneella, selaimessa tai sovelluksella. Discord on suosittu erityisesti pelaajien keskuudessa, mutta sitä käytetään laajasti myös muissa yhteisöissä, kuten opiskelijaryhmissä, nuorisopalveluissa ja harrastuskerhoissa.​

    Liity mukaan Nuorten Oulun Discord-palvelimelle ja tule juttelemaan ohjaajien ja muiden nuorten kanssa.​

  • YouTube

    YouTube on Googlen omistama videopalvelu. Videoita löytyy laidasta laitaan: opetusvideoita, musiikkivideoita, sisällöntuottajien eli tubettajien tekemiä videoita.

    Tubettajat ovat monen nuoren ihailun kohteena. Tubettajien rehelliset ja avoimet sisällöt ovat usein samaistuttavia ja helposti lähestyttäviä. Videoista saattaa saada vertaistukea, kun tubettajat kertovat avoimesti omasta elämästään. Sisällöistä löytyy jokaiselle jotakin kiinnostavaa seurattavaa. Sisältöihin kannattaa kuitenkin suhtautua kriittisesti, koska ne eivät yleensä perustu tutkittuun tietoon, vaan videoilla useimmiten kerrotaan omia kokemuksia ja näkemyksiä asioista.​

    Tutustu YouTuben sääntöihin

    Spotify

    Spotify on digitaalinen musiikki-, podcast- ja videopalvelu, joka tarjoaa käyttäjilleen miljoonia musiikkikappaleita ja muuta äänisisältöä ympäri maailmaa.

    Tutustu Spotifyn käyttöohjeisiin

    Molemmista palveluista löytyy ilmaisversiot. Spotify vaatii kuitenkin kirjautumisen, kun taas YouTubea voit käyttää ilman rekisteröityä tiliä. Molemmista palveluista löytyy maksullisia vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat palvelun käytön ilman mainoksia.​

  • Jodel

    Jodel on viestintäsovellus, jossa voit tehdä ja kommentoida julkaisuja nimettömänä. Jodelissa on lukuisia kanavia eri aiheista. Kommentin jättäjästä näkyy vain järjestysnumero. Käyttäjät ovat täysin anonyymeja, eikä palvelussa myöskään saa jakaa henkilöiden nimiä ja yhteystietoja.

    Jodelin erityispiirre on hyperpaikallisuus. Käytännössä se tarkoittaa, että käyttäjät näkevät sellaiset keskustelut, jotka käydään noin 10 kilometrin säteellä heidän senhetkisestä sijainnistaan. Tämä tekee Jodelista erityisen hyödyllisen paikallisten tapahtumien, palveluiden ja vinkkien jakamiseen.

    Jodel tarjoaa alustan, jossa käyttäjät voivat saada neuvoja ja vertaistukea erilaisissa elämäntilanteissa. Tämä voi olla erityisen hyödyllistä opiskelijoille ja nuorille aikuisille, jotka etsivät yhteisöä ja tukea.

    Alun perin Jodel oli korkeakouluopiskelijoille tarkoitettu viestintäsovellus. Sovelluksen käyttäjäkunta on kuitenkin laajentunut, erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa.

    Tutustu Jodelin sääntöihin

  • X (entinen Twitter)

    X on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, joka on erityisen suosittu ajankohtaisten uutisten, keskustelujen ja henkilökohtaisten julkaisujen jakamiseen. X:ssä voit seurata ja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun ja tuoda omia näkemyksiäsi esille. ​

    Julkaisut X:ssä voivat sisältää tekstiä, kuvia, videoita ja linkkejä. Julkaisujen enimmäismerkkimäärä on 280. Palvelussa voit myös lähettää yksityisviestejä ja seurata muita käyttäjiä. ​

    X oli aiemmin nimeltään Twitter, tämän takia X:n päivityksiä kutsutaan twiiteiksi. X:stä on olemassa myös maksullinen versio, joka mahdollistaa esimerkiksi pidempien tekstien julkaisemisen. ​

    X on saanut paljon kritiikkiä riittämättömästä moderoinnista, joka on johtanut trollauksen, vihapuheen ja rasismin leviämiseen alustalla.

    Tutustu X:n tietosuojakäytäntöihin

  • Threads

    Threads on Metan omistama tekstipohjainen yhteisö- ja mikroblogipalvelu. Siellä käyttäjät voivat jakaa tekstipäivityksiä, kuvia, linkkejä ja videoita sekä osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun.

    Threadsissa voi luoda enimmillään 500 merkin pituisia keskustelualoituksia, joita muut käyttäjät voivat kommentoida ja näin jatkaa keskustelua. Threads on ominaisuuksiltaan X-palvelun kaltainen, mutta keskittyy enemmän visuaaliseen sisältöön.​ Threads on voimakkaammin moderoitu somepalvelu kuin X.

    Threads on integroitu Instagramiin, ja kirjautuminen tapahtuu Instagram-tunnuksilla.​

    Tutustu Threadsin käyttöehtoihin ​

Sosiaalisen median haittapuolet

Valtaosa nuorista käyttää sosiaalista mediaa päivittäin. Moni useita tunteja päivässä. Nuoret käyttävät somea huomattavasti enemmän kuin aikuisväestö. Vaikka somessa on paljon mahdollisuuksia, siihen liittyy myös uhkia. Kiusaaminen, grooming, vaaralliset somehaasteet ja muut haitalliset sisällöt somessa voivat johtaa vakaviin seurauksiin. Some voi aiheuttaa itsetunnon heikentymistä sekä riippuvuutta.

Kiusaaminen on aina väärin

Somessa tapahtuva kiusaaminen on yhtä vakavaa kuin muukin kiusaaminen. Somessa kommentoidaan ilkeästi, jaetaan epäasiallisia ja ikäviä kuvia toisesta henkilöstä, jätetään ulkopuolelle ryhmistä, ahdistellaan ja lähetellään epäasiallisia viestejä. Tämä kaikki on kiusaamista ja voi satuttaa syvästikin kiusaamisen kohteena olevaa.

Ennen viestin tai kommentin lähettämistä kannattaa miettiä sanoisitko toiselle samoin päin naamaa. Entä miltä samanlainen tuntuisi itsestä? Somessa vitsejä sekä sarkastisia ja ivallisia kommentteja on hankalampi tulkita, koska kirjoitetussa viestissä ei voi käyttää äänenpainoja tai ilmeitä tukemaan viestin sävyä.​

Grooming on manipulointia ja houkuttelua seksuaalisiin tarkoituksiin

Grooming on prosessi, jossa aikuinen luo luottamuksellisen suhteen lapseen tai nuoreen, tarkoituksenaan uhrin houkutteleminen ja käyttäminen seksuaalisiin tarkoituksiin. Aikuinen saattaa tekeytyä luotettavaksi kuuntelijaksi nuoren murheissa ja tarjota lohtua sekä ymmärrystä. ​Lue lisää groomingista Hyvä kysymys -palvelusta.

Somehaasteet voivat olla vaarallisia

Somessa pyörii erilaisia haasteita. Somehaasteissa kehotetaan kokeilemaan jotain temppua tai muuta tehtävää ja kuvaamaan se. Jotkut somehaasteet ovat hauskoja ja viattomia, osa taas haitallisia tai jopa hengenvaarallisia. Katso Nuortennetissä, miten voit arvioida somehaasteen turvallisuutta. ​

Some voi heikentää itsetuntoa

Somessa ilmenevät kauneusihanteet luovat ulkonäköpaineita ja riittämättömyyden tunnetta. Myös somejulkaisuihin saatujen tykkäysten vähäinen määrä ja kommenttien puute voivat heikentää itsetuntoa. Samoin arvostelevat ja loukkaavat kommentit alentavat herkästi itsetuntoa. Lue tietoa itsetunnosta ja sen kohottamisesta.

Someen voi jäädä koukkuun

Someriippuvuus on pakonomaista somen käyttöä, joka haittaa normaalia arkea ja ihmissuhteita. Jos somen käyttö alkaa viedä liikaa aikaa harrastuksilta, kavereilta ja muilta läheisiltä tai levolta ja yöunilta, on tilanteeseen hyvä puuttua. Someriippuvuudesta eroon pääsemiseen on saatavilla tukea, kuten Somerajattoman Digiloma. Digiloma on nuorten aikuisten ohjattu leiri, jossa käsitellään omaa suhdetta somen käyttöön tai digipelaamiseen.

Toimintaohjeita häirintätilanteisiin somessa

Jos kohtaat häirintää tai epäasiallista sisältöä somessa, toimi näin:

1. Älä reagoi heti​
Pysähdy ja hengitä syvään: Älä vastaa viesteihin tai kommentteihin saman tien. Anna itsellesi aikaa rauhoittua.​

2. Tallenna todisteet​
Ota kuvakaappauksia: Tallenna häiritsevät viestit, kommentit tai sisällöt kuvakaappauksina. Tämä on tärkeää, jos päätät raportoida tilanteen.​

3. Estä ja raportoi​
Estä häiritsijä: Useimmissa somepalveluissa voit estää käyttäjän, jolloin hän ei voi enää ottaa sinuun yhteyttä.​

Raportoi sisältö: Ilmoita häiritsevä tai ahdistava sisältö somepalvelun ylläpidolle. Useimmissa palveluissa on raportointitoiminto.​

4. Kerro luotettavalle aikuiselle
Hae tukea: Kerro tilanteesta huoltajallesi, opettajalle, nuorisotyöntekijälle tai muulle luotettavalle aikuiselle. He voivat auttaa sinua käsittelemään tilannetta ja antaa neuvoja.​

5. Pidä huolta itsestäsi​
Vältä somea hetkeksi, jos tarpeellista: Jos tunnet olosi ahdistuneeksi, pidä taukoa sosiaalisesta mediasta. Keskity tekemään asioita, joista nautit ja jotka saavat sinut voimaan hyvin.​

Puhu tunteistasi: Keskustele ystävien tai perheen kanssa siitä, miltä sinusta tuntuu. Älä jää yksin ajatustesi kanssa.​

6. Tarkista yksityisyysasetukset​
Säädä asetuksia: Varmista, että yksityisyysasetuksesi ovat kunnossa. Voit esimerkiksi rajoittaa sitä, kuka voi nähdä julkaisusi tai ottaa sinuun yhteyttä.​

7. Harkitse ammattilaisen apua
Hae apua tarvittaessa: Jos tilanne vaikuttaa mielenterveyteesi, keskustele koulukuraattorin, psykologin tai muun ammattilaisen kanssa.​

Sua varten somessa -tiimi auttaa sinua, jos kohtaat somessa jotain epäasiallista tai häiritsevää sisältöä. Sua varten somessa -tiimille voit laittaa viestiä suoraan Instagramissa, TikTokissa ja SnapChatissa. Tutustu tarkemmin Sua varten somessa -tiimin tarjoamaan apuun.​

Muista, että et ole yksin ja apua on saatavilla. On tärkeää suojella itseä ja hakea tukea.​

Päivitetty 17.12.2024

Oliko tämä sivu hyödyllinen?

Valitse alaspudotusvalikosta sopivin vaihtoehto.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.