Kuluttajansuoja
Kuluttajansuoja suojaa yksityishenkilöitä, kun tuotteita tai palveluita ostetaan kaupoista ja yrityksiltä.
Kuluttaja on kuka tahansa henkilö, joka ostaa tuotteita tai palveluita omaan tai perheensä käyttöön. Marketit, tavaratalot, nettikaupat ja erikoisliikkeet ovat liikeyrityksiä.
Liikeyrityksen ja kuluttajan väliseen kauppaan sovelletaan kuluttajansuojalakia. Sen mukaan tavaran ostaminen ja tilaaminen merkitsevät sopimuksen tekemistä.
Myyjällä tai kuluttajalla ei ole periaatteessa oikeutta muuttaa tehtyä sopimusta
Myyjän on toimitettava tuote tai palvelu sovitussa ajassa. Vastaavasti ostajan on maksettava tuotteen tai palvelun hinta kokonaisuudessaan sovitussa ajassa.
Kaupan tai oston voi peruuttaa jos:
- myyjä suostuu kaupan peruuttamiseen
- myyjä antaa vaihto- ja palautusoikeuden tuotteeseen
- tavarassa tai palvelussa on virhe, jota ei voida muulla tavalla hyvittää.
Kuluttajaneuvonnasta saa tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan. Nopeimmin yhteyden neuvojaan saa puhelimitse numerossa 09 5110 1200 (ma–ke, pe klo 9–12, to klo 12–15). Puhelusta veloitetaan liittymäsopimuksen mukainen matkapuhelinmaksu.
Kuluttajaliitto järjestää kaikille avointa oikeudellista neuvontaa asumisasioissa. Puhelinneuvonta on avoinna pääsääntöisin arkipäivisin ma klo 14–16, ti–pe klo 11–13 ja ti klo 17–19 p. 09 454 22 130. Puhelusta veloitetaan liittymäsopimuksen mukainen matkapuhelinmaksu.
Palautuskäytännöt vaihtelevat liikkeittäin
Pienissä erikoisliikkeissä virheettömän tuotteen palauttaminen ei välttämättä onnistu yhtä helposti kuin suuren kauppaketjun toimipisteessä. Ennen ostamista kannattaa palautus- ja vaihto-oikeudet selvittää kysymällä suoraan liikkeestä.
Koti- tai etämyynnin kautta tehdyt ostot voi peruuttaa ilman syytä 14 vuorokauden kuluessa. Näihin kuuluvat puhelinmyynnin, postimyynnin, verkkokaupan tai TV-shopin kautta tehdyt ostokset. Verkkokaupasta ostettavien tuotteiden peruuttamisoikeuteen vaikuttaa myös se, oletko ostanut tavaran, palvelun vai digitaalisen sisällön. On tärkeä huomioida, että verkosta tehtävien ostosten oikeuksiin vaikuttaa myös se, mistä maasta ostos on tehty.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto valvoo kuluttajille suunnattua markkinointia ja yritysten käyttämiä sopimusehtoja
Virasto tarkastelee asioita kuluttajan kannalta yleisesti ja valvoo kuluttajan etua. Silloin kun kuluttajan oikeuksia on loukattu, kuluttajavirasto voi pyrkiä tilanteen ratkaisemiseen neuvottelemalla yrityksen kanssa.
Jos neuvottelu ei tuota tulosta, kuluttajavirasto voi määrätä virheellistä toimintaa koskevan kiellon, jonka noudattaminen voidaan varmistaa uhkasakon avulla. Äärimmäisessä tapauksessa kuluttajavirasto voi viedä tapauksen markkinaoikeuteen saakka.
Kuluttajaoikeusneuvonta ratkoo kuluttajariita-asioita
Maistraatissa sijaitsevasta kuluttajaneuvontapisteestä saat neuvoja kuluttamiseen liittyvissä kysymyksissä.
Kuluttajaoikeusneuvoja:
- antaa kuluttajille tietoa ennen tavaroiden tai palveluiden ostoa
- neuvoo sopimusten tekemisessä
- neuvoo tilanteen korjaamisessa, jos tehdyissä kaupoissa menee jokin pieleen
- sovittelee yksittäisten kuluttajien ja myyjien välisiä kiistoja
- auttaa kuluttajaa tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan.
Kuluttajaneuvonnan palvelunumero 09 5110 1200 (ma-ke, pe klo 9–12, to klo 12-15). Puhelusta veloitetaan liittymäsopimuksen mukainen matkapuhelinmaksu.
Päivitetty 24.5.2024
Hyödyllisiä linkkejä
- Kuluttajansuojalaki (Finlex.fi)
- Yksityishenkilöiden väliseen kaupantekoon sovelletaan kauppalakia (Finlex.fi)
- Toimintaohjeita kuluttajille (Kkv.fi)
- Kuluttajaliiton chat-neuvonta (Kuluttajaliitto.fi)
- Kilpailu- ja kuluttajaviraston yhteystiedot (Kkv.fi)
- Kuluttajariitalautakunnan yhteystiedot (Kuluttajariita.fi)
- Vaihto- ja palautusoikeus (Kkv.fi)
- Peruuttamisoikeus verkkokaupassa (Kkv.fi)
- Huijaukset ja nettihuijaukset (Kuluttajaliitto.fi)