Vanhempien seksin näkeminen

• Jessica

Koin yllätyksen, kun tulin kotiin viime viikolla. Minun oli tarkoitus olla kaverin luona muutama tunti koulun jälkeen, mutta kaverin harrastusvuoro oli siirretty sille päivälle, joten tulin kotiin paljon aikaisemmin kuin luulin. Tulin hiljaa, ja ihmettelin, kun ei äiti huomannut tuloani. Huomasin, että vanhempien makkarin ovi oli vähän raollaan, ja kuulin sieltä jotakin. En sanonut mitään, mutta vilkaisin oven raosta. Hätkähdin, kun isä oli ihan alasti, ja äidillä oli vaan stringit jalassa. Isä oli juuri ottamassa niitä pois, ja puristeli äitiä pyllystä. He eivät minua huomanneet, kun ovi oli vain pari senttiä raollaan. Minua alkoi kiinnostaa, mitä sitten tapahtuu. En ollut ennen nähnyt heitä tuolla tavalla sängyssä. Äiti alkoi melko pian imeä isän pippeliä. Sen näkeminen oli aika yllättävää. Minulle tuli vähän outo ja myös syyllinen olo. En tiedä, olisinko saanut sitä katsoa. Isä kiemurteli sängyssä, ja huokaili välillä. Olin jo lähdössä pois, kun isä kysyi, onko sinulla kondomia. Äiti vastasi, että on kaksi. Kuulin, kun isä sanoi haluavan panna peppuun. Minua alkoi siinä vaiheessa heikottaa, ja hiippailin varovasti eteiseen, puin päälleni ja menin ulos. Siellä alkoi itkettää. Olin ulkona yli tunnin, vaikka oli kylmä ilma. Oli aika sekava olo pitkin iltaa, enkä oikein meinannut pystyä keskittymään läksyihin. En sanonut vanhemmille mitään siitä mitä näin, ja he eivät varmasti huomanneet minusta mitään erikoista. Seuraavana yönä en meinannut saada unta. Lopulta nukahdin. Näin unta, jossa äiti imi isän kovaa pippeliä. Heräsin, ja sydän hakkasi kovasti. Tiedättekö, miksi vanhempien seksin näkeminen ja ne puheet vaikuttivat minuun noin voimakkaasti? Minun on ollut sen jälkeen vähän vaikea puhua heidän kanssa, ja olen ollut aika hiljainen. Olen vaan miettinyt, että mitä he tekevät päivällä, jos ovat molemmat kotona, enkä itse ole. Tilanne jäi vaivaamaan minua, enkä oikein tiedä mitä siitä pitäisi ajatella.

• Ohjaaja Tuula

Hei Jessica! Vastauksen on kirjoittanut seksuaalineuvoja.

Hei,

kysyit mitä pitäisi ajatella, kun olet nähnyt vanhempiesi tekevän seksiä.

On aika tavallista, että lapset näkevät vanhempiensa tekevän seksiä, vaikka tapahtumaa ei ole tarkoitettu lasten, tai kenenkään muunkaan ulkopuolisen, nähtäväksi. Seksitilanteen näkeminen voi aiheuttaa häpeää tai syyllisyyttä ja hämmentynyttä oloa.

On hyvä tietää, että myös vanhemmat, äiti ja isä, ovat seksuaalisia olentoja ja seksin tekeminen on aikuisille tavallinen tapa tykätä toisistaan. Se tuntuu aikuisista mukavalta. Aikuiset tykkäävät seksin tekemisessä erilaisista asioista ja vaikka seksin tekeminen voi näyttää rajulta, jopa väkivaltaiselta, sitä tehdään yhdessä siksi, että siitä tykätään ja nautitaan.

Voisitko kertoa vanhemmillesi, että olet nähnyt heidät seksitilanteessa, ja jutella heidän kanssaan omista tuntemuksistasi? Tai voit soittaa lasten- ja nuorten puhelimeen 116 111. Siellä voit puhua mistä tahansa asiasta luottamuksellisesti ja maksutta.

Muista, että aikuisten, myös omien vanhempien, seksin tekeminen on luonnollista ja kertoo siitä, että vanhemmistasi on mukava olla toistensa läheisyydessä. Siinä ei ole mitään väärää tai inhottavaa.

T: Byströmin Ohjaamon seksuaalineuvoja

Osallistu keskusteluun

Peruuta