Nuorten politiikkakoulu on kokonaisuus, joka sisältää erilaisia nuorten vaikuttamismahdollisuuksien ja yhteiskunnallisten tietojen ja taitojen vahvistamiseksi suunniteltuja toimintamalleja.

Sen tarkoituksena on saada nuoret innostumaan vaikuttamisesta sekä saamaan niitä olennaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan vaikuttamiseen ja yhteiskunnassa toimimiseen.

Nuorten politiikkakoulu alkoi Sitran Demokratiakokeilut 2020 -hankkeena helmikuussa 2020. Sitran ja Oulun kaupungin rahoittama hanke päättyi maaliskuussa 2021. Hankkeen päättymisen jälkeen Nuorten politiikkakoulun toimivia toimintamalleja otettiin osaksi Oulun kaupungin omaa toimintaa.

Nuorten politiikkakoulun toimintamallien tavoitteet

Nuorten politiikkakoulun toimintamallien tavoitteena on

  • vahvistaa nuorten osallisuusvalmiuksia sekä yhteiskunnallisia tietoja ja taitoja
  • löytää ja kokeilla uusia nuorille mielekkäitä osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja
  • rohkaista nuoria tuomaan epäkohtia esille ja mahdollistaa löytämään niihin ratkaisuja
  • lisätä nuorten tietoa, miten ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin
  • edistää sukupolvien välistä oppimista
  • lisätä ja syventää vuorovaikutusta päättäjien ja nuorten välillä
  • vahvistaa lasten ja nuorten kanssa työskentelevien osallisuusvalmiuksia

Nuorten politiik­kakoulu -hankkeen julkaisut

Nuorten politiikkakoulu -hankkeen aikana on julkaistu materiaalia nuorille ja nuorten parissa työskenteleville. Materiaalit löytyvät sähköisenä tältä sivulta, opetusmateriaalien painettuja versioita voi tiedustella sähköpostitse.
Nuorten politiikkakoulu -hankkeen oppaita ja julisteita
  • Nuorten politiik­ka­koulun opetus­ma­te­riaali

    Nuorten politiikkakoulu -hankkeen aikana on tehty opetusmateriaalipaketti, johon on koottu kaikki hankkeen keskeiset toimintamallit.

    Opetusmateriaalia voi vapaasti hyödyntää opettajat, nuorisotyöntekijät, ohjaajat sekä muut nuorten parissa työskentelevät. Toimintamalleja voidaan käyttää myös soveltaen omaan ryhmään tai kuntaan sopivaksi.

    Nuorten politiikkakoulun opetusmateriaali (pdf)

    Tutustu materiaaliin ja ota toimintamallit rohkeasti käyttöön! Opetusmateriaalikoulutusta järjestetään tilauksesta. Ota yhteyttä!

    Opetusmateriaali sisältää:

    • lyhyesti Nuorten politiikkakoulu -hankkeesta
    • teoriaa osallisuudesta ja vaikuttamisesta
    • mitä nuorten politiikkakoulu on käytännössä
    • ohjeet politiikkakoulun työpajojen vetämiseen
    • ohjeet päättäjävierailujen järjestämiseen

     

  • Näin voi vaikuttaa -opas

    Nuorten politiikkakoulu on julkaissut Näin voi vaikuttaa -oppaan, johon on koottu erilaisia vaikuttamistapoja. Opas on suunnattu nuorille, nuorten ryhmille, sekä muille vaikuttamisesta kiinnostuneille ikään katsomatta. Opasta voi hyödyntää nuorten lisäksi myös kaikki nuorten parissa työskentelevät sekä muut vaikuttamisesta kiinnostuneet.

    Näin voi vaikuttaa -opas (pdf)

     

  • Näin voi vaikuttaa -sanakortit tulostettavaksi

    Näin voi vaikuttaa -sanakortit ovat mainio työväline aiheen käsittelemisen tueksi. Tulosta sanakortit itsellesi sopivassa koossa. A4-kokoisena ne on helppo kiinnittää vaikka seinälle. Pienemmässä koossa sanoilla voi pelata Aliasta tai pantomiimia.

    Lataa ja tulosta Näin voi vaikuttaa – sanakortit tästä (pdf) 

Nuorten politiikkakoulu -hanke 2020-2021

Nuorten politiikkakoulu -hankkeessa kolme painopistettä:

  1. Sukupolvien välinen oppiminen
  2. Nuorten yhteiskunnallisten tietojen ja taitojen vahvistaminen
  3. Demokratiakasvatuksen tukeminen ja syventäminen

Toiminta suunniteltiin ja toteutettiin nuorten, kaupungin työntekijöiden ja luottamushenkilöiden yhteistyönä.

Osa Demokra­tia­ko­keilut 2020 -hanketta

Nuorten politiikkakoulu on yksi Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran Demokratiakokeilut 2020 valituista hankkeista. Demokratiakokeilut 2020 -hankkeella tavoitellaan demokratiaa vahvista­via innovatiivisia yhteishankkeita, joilla edistetään demokraattista osallisuutta, osallistumista ja vuoropuhelua.

Lue lisää Sitran Demokratiakokeilu 2020 -hankkeesta (sitra.fi)

  • Sukupolvien välinen oppiminen tärkeää

    Oulun kaupungissa toimii nuorisovaltuusto ja kullakin nuorisovaltuutetulla on nimetty kummivaltuutettu kaupungin valtuustosta. Oulussa toimii nuorisovaltuuston lisäksi 15 alueellista lasten ja nuorten osallisuusryhmää. Osallisuusryhmien kummeina toimivat puolestaan nuorisovaltuuston jäsenet.

    Sukupolvien välinen oppiminen syventyy kaupunginvaltuutetun (aikuinen) ja nuorisovaltuutetun (nuori) välisessä vuoropuhelussa ja säännöllisissä tapaamisissa. Nuorten politiikkakoulun myötä tällaista toimintamallia jalkautetaan oppilaitoksiin, jolloin kohdataan suurempi määrä nuoria. Näin voidaan lisätä nuorten ymmärrystä yhteiskunnallisesta päätöksenteosta.

    Oppilaille kerrotaan vuorovaikutteisesti yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, vaikuttamismahdollisuuksista, nuorisovaltuuston toiminnasta ja kaupungin päätöksenteosta. Nuoret haastetaan ottamaan kantaa ajankohtaisiin päätettävänä oleviin asioihin.

    Nuorten yhteis­kun­nalliset tiedot ja taidot vahvistuvat

    Nuorisovaltuutetut, alueelliset lasten ja nuorten osallisuusryhmät ja nuoriso-ohjaajat jalkautuvat eri alueille järjestämällä tapaamismahdollisuuksia tai vaikuttamiseen ja osallisuuteen liittyviä tapahtumia kouluilla ja osallisuusryhmissä. Nuoria rohkaistaan tuomaan epäkohtia esille ja yhdessä löytämään ratkaisuja niihin. Lisäksi hankkeen tavoitteena on mahdollistaa ja luoda puitteita nuorten itsensä järjestämään toimintaan. Hankkeen aikana nuoria kannustetaan aktiivisesti siihen.

    Koulujen demokra­tia­kas­vatusta tuetaan ja syvennetään

    Oulun peruskouluja, lukioita sekä ammatillisia oppilaitoksia informoitiin mahdollisuudesta osallistua mukaan hankkeeseen. Hankkeessa valittiin viisi pilottikoulua, jotka osallistuivat hankkeen työpajaan. Pilottikoulujen opettajien ja oppilaiden kanssa rakennettiin oppimiskokonaisuus, joka sisältää tietoa demokratiakasvatuksesta, menetelmiä toteuttaa sitä ja ajankohtaisia sisältöjä paikallisista asioista.

    Hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut tehdä materiaalia, jolla tuetaan myös opettajan osaamista ja valmiuksia luoda edellytyksiä oppilaille aktiiviseen kansalaisuuteen. Prosessi dokumentoidaan, miten asia etenee ja mitä menetelmiä on käytetty. Hankkeen aikana käytetyistä menetelmistä ja saaduista kokemuksista kootaan työkalupakki, joka on monistettavissa myös muille ryhmille.

    Nuorten politiik­ka­koulun pilotti­koulut:

    • Kaakkurin koulu (yläkoulu)
    • Kiimingin lukio
    • Laanilan yläaste
    • OSAO
    • Rajakylän koulu (yläkoulu)
  • Tutkimus tukena

    Nuorten politiikkakoulu -hankkeesta on tehty tutkimusta. Tutkija Anna Suorsan tekemän tutkimuksen taustalla on osallisuuden, demokraattisen kansalaisuuden, vaikuttavan vuorovaikutuksen ja uusia toimintatapoja tarkastelevan tiedon luomisen tutkimusperinteet. Osallisuutta ja uuden luomista tarkastellaan demokratiakokeilujen vaikuttavuuden näkökulmasta demokraattisen kansalaisuuden toteutumisen tekijöiden avulla (Smith, 2009; Geissel, 2012).

    Nuorten politiikkakoulun vaikuttavuutta ja yhteyttä paikallisen päätöksenteon rakenteisiin tarkastellaan kontekstin, sisäisten ja ulkoisten vaikutusten kautta. Kontekstia käsitellään a) hankkeen tavoitteiden ja toiminnan, ja b) hankkeen inklusiivisuuden ja osallistumisen kulttuurin, kuten osallistujien demokratia-asenteiden kautta. Sisäisten vaikutusten tarkastelussa esillä ovata) toiminnan deliberatiivisuus eli keskustelevuus, kuten keskustelun tasapuolisuus, mielipiteiden ja tiedon tuotanto ja b) demokraattinen kansalaisuus, kuten osallistujien tietotaso ja demokratiataidot. Ulkoisten vaikutuksen tarkastelussa keskitytään a) hankkeen kytköksiin päätöksentekojärjestelmään sekä b) hankkeen kokemuksiin päättäjien ja opettajien näkökulmasta. (Ote tutkimusraportista)

    Tutkija Anna Suorsan tekemään tutkimusraporttiin pääset tutustumaan tästä: Nuorten politiikkakoulu nuorten vaikuttamisen tapoja ja mahdollisuuksia kehittämässä (pdf).

    Tutkimuksessa kerättävää aineistoa käytetään tutkimushankkeen raportoinnissa, hankkeen lopputuloksena koottavan työkalupakin ja oppimateriaalin laatimisessa ja SITRAn yhteisessä loppuraportissa sekä aiheesta tehtävässä tieteellisessä tutkimuksessa Oulun yliopistossa. Aineisto tulee ainoastaan tutkimuskäyttöön eikä sitä esitetä sellaisenaan tutkimusryhmien tapaamisten ulkopuolella. Aineistoissa esille tulleet asiat raportoidaan tutkimusjulkaisuissa tavalla, jossa tutkittavia tai muita haastattelussa mainittuja yksittäisiä henkilöitä ei voi välittömästi tunnistaa.

Noora Mäkinen

koordinaattori, lasten ja nuorten osallisuus ja vaikuttaminen

Nuorten politiikkakoulun logo